fungerar uppehållstillståndet som visum i övriga europeiska länder?




sitter hemma på söder med lillebror. han ska snart ut och longboarda, men just nu så letar vi billiga biljetter till tunisien, för 2000 kronor kommer man fram och tebaka för en och en halv vecka i februari. det tog tid att hitta men det är ju så värt lite omvägar för billiga biljetter. fattar mig inte på folk som typ tar första bästa utan att ha verkligen letat igenom alla alternativen först, jag är typ "hmm blir det billigare att flyga till malta med ryan air och sedan båt till tunis eller ska jag åka till london och vara där ett dygn och sedan med billigt flyg till tunis".. hahhaa.. det finns så många alternativ, blir lite trött, självklart hade det varit lättast och skönast med direktflyg men allt till tunisien är så himla dyrt, varför flyger inte ryan air dit för? varför flyger dem bara till marocko??? come on, det bor nog fler tunisier i sverige än marockaner? eller? hmm.. iaf, så har jag letat i nån timma nu, ser ganska mörkt ut att få det billigare än 2000, sen är jag lite fundersam om älsklingens uppehållstillstånd även fungerar som visum i övriga europa? någon som vet eller är hightech nog att hitta svaret till mig? nej nu ska jag iväg och jobba lite. money in  my pocket

Kommentarer
Postat av: Anna

Enligt EU-upplysningens hemsida står det: "Tredjelandsmedborgare som har ett uppehållstillstånd i något Schengenland får röra sig fritt i andra Schengenländer under tre månader. Personen ska då ta med sig ett giltigt pass tillsammans med uppehållstillståndet. Tredjelandsmedborgaren kan fortfarande behöva anmäla sig till landets myndigheter vid inresan." http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Fri-rorlighet/Personer/Tredjelandsmedborgare/

Jag har tidigare mailat migrationsverket och frågat om just det där med att resa till andra länder, då vi pratade om att åka till Finland och hälsa på en vän till min man. Och fick då svaret att det är helt okej och att det ska vara okej i alla Schengenländer =)

2010-08-14 @ 17:36:39
URL: http://frutunisien.blogg.se/
Postat av: Livv

Vad duktig du är som letar så flitigt! Är ju lite kul med :) att kolla runt.

Tyckte iofs att 2000 lät hyfsat billigt? Vad flög ni för sist?

Hoppas allt är bra.. har varit dålig på att ringa tillbaka, många utekvällar och släktkalas. Men jag ringer imorgon...missing you <3 PUSS

2010-08-15 @ 21:17:11
URL: http://perssonliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0