lisa lagar: moules frites



igår när jag vitt och brett skröt om mina skills med musslorna så såg jag en antydan till tvekan hos er mina kära läsare. så idag så får ni på allmän begäran ta del av detta underbara och mustiga recept. ett recept som gör livet lyckligare och som skiner som den klaraste sol en ljuvlig sommardag. aja ni get the picture so let's get started then. shall we? m key.

you need:
1 kg musslor. de ska vara färska! sådana där blåa med skal på!
250 gr smör
6 vitlöksklyftor
saft från en halv citron - man kan ta mindre om man inte vill ha de så syrliga.
1 msk gurkmeja - för att få en fin guldig färg
1 msk grillkydda
1 msk worchestersås
1 krm cayennepeppar

so: skrubba och tvätta musslorna, de musslor som är öppna ska du knacka lite lätt på, de som inte sluter sig av ig själva är redan döa och ska då slängas. vi vill ju koka dem alive! lägg sedan musslorna i en kastrull med ca 1 dl vatten och låt koka i ca 5 min. då ska alla musslor ha öppnat sig, dvs de har dött under kokningen. de som fortfarande är stängda är dåliga. släng dem!

blanda alla ingredienserna i smöret. smöret ska vara rumsvarmt så det är lätt att klicka ut det i mindre bitar sen över musslorna.

sprid ut musslorna i en ungsäkerform eller i en plåt och klicka över smöret. (se bild). in i ugnen i ca 5-6 min och sedan klara. vi åt med pommes igår, det var gott men det funkar lika bra med t.ex. baguett eller något annat gott hemlagat bröd. smaklig måltid. bon apetit!

Kommentarer
Postat av: emilia

Lisa, nästa gång som vi ses så vet jag vad vi skall tillaga! saknar dig, puss

2010-11-24 @ 18:17:39
URL: http://espot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0